Direct online uw eigen 0800 of 078 nummers registreren
      Bel ons gratis:
      šŸ‡± 0800-235 3227 šŸ‡§šŸ‡Ŗ 0800-77 899

      Inbound en outbound callcenters

      Gepubliceerd in Callcenters Kennisbank

      In een eerder artikel legden we het verschil uit tussen contact centers en callcenters. Samengevat verzorgen contact centers via verschillende media de communicatie met klanten en zakenrelaties, terwijl callcenters uitsluitend per telefoon werken. Tussen de callcenters onderling kunnen ook grote verschillen bestaan. Welk type callcenter het meest geschikt voor uw bedrijf is, hangt voornamelijk van uw behoeften af. Wij zetten de soorten callcenters hieronder op een rijtje, aangevuld met voorbeelden. Zo krijgt u een goed idee van het type callcenter dat het beste bij uw organisatie past.

      Inbound callcenters

      Veel klanten van de Belfabriek verwelkomen binnenkomende telefoongesprekken. Een servicenummer of naamnummer verlaagt de drempel voor bellers, terwijl goed getrainde en ervaren telefonisch medewerkers een prettige klantervaring garanderen. Van bestellijnen tot helpdesks, informatielijnen en hulpdiensten; inbound callcenters kennen de grootste verspreiding van alle soorten callcenters.

      Outbound callcenters

      Een callcenter dat zich toelegt op uitgaande gesprekken, heet een outbound callcenter. Dit type callcenter zoekt proactief contact met potentiĆ«le of bestaande klanten, waarbij de medewerkers van het callcenter leads of sales nastreven. De algemeen bekende term hiervoor is telemarketing. Outbound callcenters kunnen ook minder commerciĆ«le motieven hebben, door met nazorg goodwill te creĆ«ren of door middel van enquĆŖtering ideeĆ«n voor nieuwe producten of diensten te vergaren. Het succes van een outbound callcenter hangt sterk af van de ervaring van de medewerkers. Veel contact centers of callcenters zijn een mix van de bovenstaande soorten, waarbij zowel inbound als outbound wordt gebeld. Als u het telefonische klantcontact wenst uit te besteden, zult u zeer breed georiĆ«nteerde callcenters tegenkomen, maar ook zeer gespecialiseerde, waarbij een callcenter zich bijvoorbeeld helemaal heeft toegelegd op leads genereren voor financiĆ«le producten.

      Uitbesteden aan een callcenter

      Veel grote, maar ook steeds meer kleine bedrijven kiezen ervoor om hun telefonische helpdesk of outbound activiteiten uit te besteden aan een algemeen of gespecialiseerd callcenter. Outsourcing gebeurt vooral op het business-to-business-niveau. Het voordeel van uitbesteden is dat een bedrijf zich op die manier op zijn kernactiviteiten kan concentreren en zo aanzienlijke kosten bespaart.

      Zelf een callcenter opzetten?

      U hoeft natuurlijk niet uit te besteden. Als uw bedrijf speciaal opgeleide medewerkers vereist, kan het aantrekkelijker zijn om uw eigen callcenter te hebben. Door uw telefonische activiteiten binnenshuis te houden, heeft u hier de maximale controle over, wat ten goede komt aan uw service-level. Kiest u ervoor om zelf een callcenter op te zetten, dan heeft de Belfabriek een aantal goede tips en suggesties voor u. Binnenkort vindt u hierover een artikel op ons blog.

      Gerelateerde artikelen:

      In 3 stappen een hulplijn met vrijwilligers opzetten (image)
      Hoe kan ik locatie-onafhankelijk ondernemen? (image)