Direct online je eigen 0800/078 en lokale nummers registreren !

België:0800-77 899
Nederland:0800-235 3227
In 3 stappen een hulplijn met vrijwilligers opzetten (image)

In 3 stappen een hulplijn met vrijwilligers opzetten

Met vrijwilligers een hulplijn opzetten is best even een klusje: het dient allemaal goed te verlopen met de binnenkomende belletjes wanneer je degelijke hulp aan bellers wilt bieden. Maar wat zijn de vereisten voor zo’n telefonische hulpdienst, en welke acties dien je te nemen om een hulplijn succesvol op te zetten? Laten we ze stap voor stap bij langs gaan.

 

Wat doet een hulplijn?

Hulplijnen helpen mensen om problemen op te lossen. Zo zijn er hulplijnen bij mishandeling, financiële problemen, pijn, de wens om niet meer te leven en rouw. Er zijn hulplijnen die uitsluitend voor kinderen zijn bedoeld zoals de bekende Kindertelefoon.

Vaak worden deze hulplijnen door vrijwilligers bemand, die in de vrije tijd een luisterend oor bieden. Deze vrijwilligers moeten zich goed in anderen kunnen verplaatsen en begrip kunnen tonen voor allerlei situaties.

Vooral emotioneel kan een hulplijn veel van de vrijwilligers vragen. Daarom is het prettig als alles rondom de hulplijn soepel verloopt. Oftewel: als de infrastructuur van de hulplijn zo goed mogelijk geregeld is. Dankzij de gebruiksvriendelijkheid en de vele telefoonfuncties van ons Interactive Voice Response-systeem (IVR) richt je jouw hulplijn zo in als je wilt, zodat de vrijwilligers zich volledig op de gesprekken kunnen focussen !

Stap 1: kies een mooi telefoonnummer

Je kunt natuurlijk een hulplijn opzetten met je lokale telefoonnummer. Daarmee creëert je een sterk lokale uitstraling, wat niet altijd wenselijk is als je een landelijk publiek wilt aantrekken. Omdat we daarvan uitgaan raden wij jou een nationaal telefoonnummer aan. Met een nationaal telefoonnummer kan iedereen je tegen gewone, lokale kosten bellen vanuit heel Nederland.

Een 0800-nummer is gratis voor bellers wat betekent dat de belkosten voor jouw rekening komen. Wil je dat bellers tegen normaal tarief kunnen bellen, kies dan een 078-nummer.

Stap 2: verbind de vrijwilligers met de hulplijn

Nu het nummer van jou is moet je op ons telefonie platform gaan instellen waar de telefoon dient te rinkelen als iemand belt (of je geeft dit aan ons door per telefoon of e-mail en wij regelen dit voor jou). Deze eindbestemmingen kunnen de mobiele nummers van de vrijwilligers zijn. Of de huistelefoons. Of een app van ons die ze installeren op de computer !

Stap 3: voeg andere functies toe

Je hebt inmiddels een makkelijk te onthouden nummer voor je hulplijn dat bellers naar de beschikbare vrijwilligers doorverbindt. Maar hoe zit dat als alle medewerkers in gesprek zijn? Dankzij de handige telefoonfuncties van Belfabriek kun je jouw nummer hierop voorbereiden.

Zo kun je bijvoorbeeld een welkomsttekst met de openingstijden inspreken en die aanpassen wanneer je niet bereikbaar bent. Met een keuzemenu geef je de bellers opties waaruit ze kunnen kiezen, zodat ze direct naar de juiste collega worden doorverbonden. En met een wachtrij plaats je bellers in de wacht wanneer het even druk is. Dreig de wachtrij te lang te worden dan kan je instellen dat bellers wordt gevraagd een bericht in te spreken op het digitale telefoon antwoordapparaat.

De kans is daarnaast groot dat niet elke vrijwilliger dezelfde beschikbaarheid heeft. Met de functie medewerker beschikbaarheid kunnen vrijwilligers zelf inloggen wanneer ze klaar zijn om telefoontjes te beantwoorden. Bij deze functie zit ook nog een website-plugin waarmee je bezoekers kunt laten zien wie er op elk willekeurig moment beschikbaar zijn. Heb je specifieke wensen? Dan kan je eigen developer met onze telefonie-API (Application Programming Interface) een perfecte oplossing op maat bouwen.

De telefoonmaatschappij voor hulplijnen

Zoals je ziet is het opzetten van een telefonische hulpdienst goed te doen. Bij Belfabriek is het mogelijk om klein te beginnen en steeds groter te groeien. Al onze klanten krijgen namelijk toegang tot dezelfde functies, waarmee je dus ook jouw nummer met de tijd kunt uitbreiden. Heb je nog vragen over het opzetten van een vrijwilligerslijn? Wij geven je graag meer informatie of starten jouw nummer op via 0800-77 899 !

Gerelateerde artikelen:

Belfabriek Telefoon Systeem

Het meest uitgebreide telefoonsysteem wat er is. Vanuit de cloud. Werkt met al je toestellen: vast, mobiel, thuis of op de zaak.

system-hard-phone-thumb

Bureautoestel

Een voorgeconfigureerd toestel voor een plug'n'play ervaring

system-soft-phone-thumb

Softphone

Beantwoord gesprekken en bel uit vanaf je bestaande mobiele telefoon of computer

system-web-interface-thumb

Webinterface

Beheer alle nummers en aansluitingen online

system-mobile-apps-thumb

Mobiele apps

Zet jezelf op beschikbaar of niet beschikbaar om telefoongesprekken te ontvangen

Vast Nummer op Mobiel

Je gesprekken rechtstreeks op je mobiele telefoon

Probeer vrijblijvend

Tevreden Belfabriek telefonie klanten: