Direct online je eigen 0800/078 en lokale nummers registreren !

België:0800-77 899
Nederland:0800-235 3227

Wat is een PBX centrale?

Gepubliceerd in Telefooncentrale kennisbank

U heeft het ooit wel eens voorbij zien komen, zo’n zwart-wit filmpje, waarin een dame met een headset op, de ene oproep na de andere beantwoordt en netjes de kabels van de beller met de juiste aansluiting in een groot schakelbord verbindt om een gesprek met de geadresseerde op te zetten. 

De eerste telefooncentrales waren dan ook heel log en groot, met beperkte mogelijkheden, en moesten handmatig bediend worden. Zelfs toen jaren later het hele proces van doorverbinden werd geautomatiseerd en overgestapt werd naar het digitaal doorverbinden, bleef dit nog steeds een dure en uitgebreide aangelegenheid.

PBX of PABX

Omdat we hier kunnen spreken van een uitwisseling (niet alleen van kabels of aansluitingen, maar ook van bijvoorbeeld een gesprek of andere gegevensstromen), kreeg deze setup de benaming ‘Branch Exchange’ in het Engels. De P in PBX, staat dan weer voor Private. Vrij vertaald hebben we het hier over een eigen telefooncentrale die fysiek bij een onderneming werd geïnstalleerd.

Terwijl de term PBX al heel snel door elke speler op de internationale markt werd gebruikt, voegden de telecomoperatoren in Europa er nog een letter aan toe, en maakten ze er PABX van. Wat dan weer staat voor Private Automated Branch Exchange. Tegenwoordig is het echter zo dat er geen onderscheid meer gemaakt kan worden tussen de twee termen omdat alle PBX centrales ondertussen in meerdere of mindere mate werden geautomatiseerd. Denk maar aan de mogelijkheden om via een keuzemenu te worden doorverbonden naar de juiste dienst, of door het intoetsen van je klantennummer meteen verbinding te kunnen maken met je dossierbeheerder.

Voordelen van een PBX telefooncentrale

Een PBX centrale zorgt ervoor dat het hele communicatie-proces een stuk vlotter kan verlopen dan voorheen het geval was. Zo moest van oudsher elke telefoon via een ‘local loop’ aangesloten worden op de dichtstbijzijnde telefooncentrale, wat op zijn beurt dan weer een wirwar van kabels en een ingewikkelde infrastructuur met zich meebracht, om maar te zwijgen over de financiële impact van zo’n installatie.

Een Private Branch Exchange is dus een telefooncentrale die bij een klant werd geïnstalleerd en die toelaat om meerdere nummers, extensies en toestellen aan die ene centrale te koppelen. Tegenwoordig gebeurt dat al geruime tijd niet meer door een bekabelde verbinding, maar worden virtuele lijnen (‘trunk lines’ genaamd) gekoppeld aan de aansluiting van de gebruiker. Zo heeft u geen tussenpersoon meer nodig die alle oproepen ontvangt en netjes naar het correcte interne toestel doorverbindt.

De grote voordelen van deze opzet, zijn voornamelijk de schaalbaarheid en het lage kostenplaatje. Terwijl een fysieke centrale grote financiële inspanningen met zich meebracht, volstaat een internetverbinding nu om een volledige telefooncentrale binnen uw bereik te hebben. Gaat uw onderneming uitbreiden en komen nieuwe medewerkers in dienst, dan moet u geen extra aansluitingen gaan voorzien, u kan die allemaal virtueel in de PBX instellen. Gaat u verhuizen of worden kantoren onderling uitgewisseld, dan worden de interne (en externe) telefoonnummers mee verhuisd, zonder aansluitingen te verplaatsen. Wilt u gebruik maken van gratis nummers voor klanten of betaalnummers voor extra diensten, dan kan dat via de bestaande PBX. En als u dat gaat combineren met VoIP en een hosted telefoonsysteem pakket zijn de mogelijkheden eindeloos.

Gerelateerde artikelen: