De 078/0800/lokale telefoonnummer maatschappij van België
Gepubliceerd in Telefooncentrale kennisbank
Wanneer u op zoek bent naar de beste manier om uw communicatie met klanten, leveranciers en medewerkers op te zetten, dan kan u vandaag de dag niet meer om VoIP heen. Deze moderne communicatietechnologie is de digitale opvolger van de vroegere analoge telefoongesprekken. Net zoals voorheen kan u met een telefoontoestel bellen, maar nu verloopt het gesprek via uw internetverbinding, en niet langer via uw vaste lijn.
VoIP is de techniek waarbij uw telefoongesprekken omgezet worden in digitale datapakketten die daarna via het internet naar de ontvanger worden gestuurd. Aan de andere kant van de lijn worden deze pakketten dan weer geconverteerd naar analoge
geluidsfragmenten, waardoor het gesprek hoorbaar wordt.
Omdat u niet meer gebonden bent aan een telefoonabonnement, kan u bijgevolg tegen veel lagere tarieven bellen en behoort ruis op de lijn tot de verleden tijd.
Eén mogelijkheid om gebruik te maken van VoIP is om een adapter op uw klassieke telefoon aan te sluiten die dit sterk staaltje technologie voor zijn rekening neemt, of u kan
opteren om volwaardige IP-telefoontoestellen te gebruiken, waardoor heel wat
meer opties mogelijk worden. Uiteraard is uw VoIP centrale steeds afhankelijk
van de werking van uw internetverbinding. Zonder deze verbinding zal u geen
oproepen tot stand kunnen brengen. Maar wees gerust, alle moderne VoIP telefoonsystemen beschikken over de nodige beveiliging en backup-voorzieningen, waardoor de kans op onderbreking minimaal is.
De klassieke telefoonverbinding maakt gebruik van een systeem dat Circuit Switching heet. Daarbij wordt een ononderbroken verbinding opgezet tussen beller en ontvanger. Omdat de communicatie in twee richtingen verloopt, kunnen we stellen dat hier sprake is van een circuit. En telkens wanneer een nieuwe oproep wordt opgezet, wisselt u van circuit. Deze
techniek kent echter twee grote nadelen. Enerzijds moet een blijvende connectie
gemaakt worden tussen twee toestellen voor de duur van het gesprek, waardoor
bijkomende verbindingen onmogelijk zijn. Anderzijds worden er doorlopend grote
stukken data in beide richtingen verzonden die wel eens op de verbinding kunnen
wegen. Ook periodes van stilte of waarbij geen spraak wordt verzonden, blijven
de lijn bezet houden.
Een VoIP verbinding maakt gebruik van een veel nieuwere techniek, onder de noemer Packet Switching, en dat levert een aantal grote voordelen op. Zo hoeft er geen constante verbinding meer aangehouden te worden tijdens het gesprek, want de datapakketten worden in blokjes doorgestuurd. Ook de hoeveelheid gebruikte data kan beperkt worden omdat enkel pakketten worden verzonden wanneer er sprake is van nuttige gegevens zoals spraak. Dat zorgt ervoor dat met een zelfde bandbreedte tot vier keer meer
gesprekken kunnen gevoerd worden bij VoIP dan met een klassieke lijn, en dan
hebben we het zelfs nog niet gehad over de compressie die op deze pakketten
wordt toegepast.
Een VoIP centrale kan veel meer dan bellen alleen. U kan de beller een keuzemenu aanbieden om meteen met de juiste dienst te worden doorverbonden, u kan ingesproken boodschappen via spraakherkenning omzetten naar een emailbericht om die ongestoord tijdens een vergadering te kunnen nalezen, en u kan de oproepen aannemen via uw VoIP telefoontoestel met bekabelde verbinding, om daarna deze over te zetten naar uw laptop op de wifi-verbinding en zelfs naadloos verder te gaan op uw smartphone via 4G (of
5G) wanneer u uw kantoor verlaat.
Wanneer u verbinding maakt met uw gekoppelde toestel, wordt een signaal gestuurd naar de centrale. Deze stuurt vervolgens een beltoon naar uw apparaat om duidelijk te maken dat er verbinding is.
Vervolgens toetst u het nummer van degene die u wilt bellen
in en wordt deze door de centrale gecontroleerd. Gaat het hierbij om een
klassiek telefoonnummer, dan wordt dit nummer gebeld. Gaat het over een
digitale variant (IP-adres), dan wordt dit adres gecontacteerd. Een
toegangscode wordt aangemaakt, waarbij de twee communicerende centrales
toestemming krijgen om data pakketten uit te wisselen. Tijdens het gesprek
wordt de nodige data heen en weer verzonden om het gesprek tot stand te brengen
en wanneer u dan weer ophangt wordt de sessie afgesloten.
Concreet betekent dit dat een VoIP telefooncentrale niet meer afhankelijk is van een fysieke verbinding of vast nummer per toestel en dat u ook over de optie beschikt om een tablet, laptop, smartphone of pc aan deze centrale te koppelen. U bent zelfs niet gebonden aan de fysieke locatie van uw onderneming. Ideaal dus voor telewerk, afstandswerken of wanneer u zich buitenshuis bevindt.