Direct online je eigen 0800/078 en lokale nummers registreren !

België:0800-77 899
Nederland:0800-235 3227

Wat is VoIP bellen?

VoIP is een afkorting van de term Voice (spraak) over IP. In begrijpelijkere termen is VoIP hetzelfde als bellen via internet. Bij een redelijk snelle verbinding is het mogelijk om telefoongesprekken via internet in plaats van de traditionele telefoonkabel te voeren. Deze gesprekken pakken vrijwel altijd goedkoper uit dan gesprekken via de vaste of mobiele telefoon.

Geschiedenis en ontwikkeling van VoIP

Voor IP-telefonie zijn twee technologieën nodig: de telefoon en internet. De eerste telefoons werden in de jaren 70 van de 19e eeuw in gebruik genomen. Een eerste versie van het internet werd in 1969 opgezet, maar pas in 1993 konden particulieren hier op grote schaal gebruik van maken.

In 1995 werd VoIP mogelijk gemaakt door het Israëlische bedrijf Vocaltec, Inc. Alle bellers hadden een microfoon en speakers nodig, wat destijds nog niet tot de standaarduitrusting van pc’s behoorde. In 1998 kwamen er oplossingen op de markt voor gesprekken van pc’s naar telefoons en vice versa. In 2000 maakte IP-telefonie 3% uit van alle telefoongesprekken, terwijl VoIP-bellen in 2003 al 25% van alle gesprekken voor zijn rekening nam.

IP-telefonie werd niet alleen ontwikkeld om de infrastructuur voor data en geluid samen te voegen en zodoende te versimpelen, maar ook om de kosten van telefoongesprekken te drukken. Multinationals zagen deze voordelen al snel in en stapten aan het begin van de 21e eeuw over op VoIP-bellen. Ook maakte dit de weg vrij voor het uitbesteden naar callcenters in het buitenland.

Hoe werkt VoIP?

Om spraak over het Internet te versturen dienen de analoge spraak in stukjes gehakt, gedigitaliseerd en gecomprimeerd te worden. Tijdens het gesprek worden deze geluidspakketten één voor één verstuurd. Na aankomst op de plek van de bestemming worden deze pakketten weer ‘uitgepakt’ en is het analoge signaal - het stemgeluid - hoorbaar.

Voordelen VoIP: waarom VoIP bellen interessant voor jouw bedrijf is

Afgezien van een modernere infrastructuur en de lagere kosten die we al eerder aanstipten, biedt bellen via internet een aantal belangrijke voordelen voor kmo'ers:

  • Integreer diensten Wanneer de spraak ook via internet verloopt, is het makkelijker om diensten te integreren. Denk bijvoorbeeld aan videoconferencing of het delen van - en gezamenlijk werken in - een document. Ook het delen van databases, agenda’s en telefoonboeken wordt mogelijk. Dit voordeel is voor veel bedrijven nog aantrekkelijker dan het prijsvoordeel.

  • Locatie onafhankelijk Bij de traditionele vaste telefonie is een telefoonnummer gekoppeld aan een bepaalde locatie. Verhuis je naar een ander pand, dan verhuist niet automatisch je telefoonnummer mee. Met IP-telefonie kun je je zo vaak verplaatsen als je wilt, zonder de telefoonaanbieder hiervan op de hoogte te stellen. Dit is ook handig als je zelf of met collega's in een team vanuit huis wil werken.

  • Hoge geluidskwaliteit Een VoIP-verbinding kent geen ruis en geen haperingen of storingen. Afhankelijk van de bandbreedte kiest de software voor een lage compressie waarbij de geluidskwaliteit maximaal is, of een hogere compressie, waarbij de geluidskwaliteit vergelijkbaar is met die van mobiele telefonie.

  • Altijd bereikbaar Bij de traditionele telefonie kunnen allerlei elementen in de verbinding storen zoals bijvoorbeeld de bedrijfscentrale, de telefoonkabel of de wijkcentrale. Dankzij de grote capaciteit voor dataoverdracht garandeert bellen via internet dat jouw bedrijf altijd bereikbaar is.

Specifiek biedt VoIP-bellen via Belfabriek een aantal extra voordelen. Hiertoe behoren de uitgebreide technische support, de gunstig geprijsde hardware, en natuurlijk een vaste, lage prijs. Wil je meer weten ? Bel ons dan even op 0800-77 899 !

Tevreden Belfabriek telefonie klanten: