De 078/0800/lokale telefoonnummer maatschappij van België
Nationale nummers
In België kende men reeds langer speciale nummerreeksen voor diverse diensten, waaronder betaalde en gratis nummers, voordat de 0900-reeks werd geïntroduceerd.
De behoefte aan gescheiden nummerreeksen voor betaalde diensten en mobiele telefonie ontstond in België door de groei van het mobiele telefoongebruik. De prefix '04' werd de standaard aanduiding voor mobiele nummers.
Voor betaalde servicenummers worden in België tegenwoordig verschillende reeksen gebruikt, waaronder de 090x-nummers (zoals 0900, 0901, 0902, etc.), elk met een eigen tariefstructuur per minuut of per gesprek.
Deze nummers werden gereguleerd door het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT). Gratis nummers zijn in België doorgaans te herkennen aan de 0800-reeks.
0900-nummers zijn bedoeld voor organisaties die behoefte hebben aan een telefoonnummer waar kosten voor de beller aan zijn verbonden. Een voorbeeld is een technische helpdesk die support verleent. Deze kan een tarief instellen voor het bellen naar dit 0900 nummer per gesprek of per minuut, wat de beller dus betaalt.
De keuze om een 0900 nummer te gebruiken heeft vaak te maken een van de volgende redenen:
1. Om de kosten van informatie voorziening (deels) te compenseren voor de aanbieder.
2. Om een kleine drempel op te werpen die ‘onzin belletjes' voorkomt. Zo stimuleert men de consument om eerst online op de website naar informatie te zoeken.
3. Om extra inkomsten te genereren.
0900, 0901, 0902, 0903, 0904 -0909-nummers: bedoeld voor algemene telefonische dienstverlening en serieuze informatie (voorbeelden: hoofdnummer van een bedrijf, helpdesk, zakelijke adviezen, serieuze diensten).
0906 en 0907-nummers: bedoeld voor erotische dienstverlening.
0905-nummers: bedoeld voor amusement zoals prijsvragen.
0900-nummers zijn betaalde informatienummers die per stuk worden uitgegeven. Deze nummers worden op bedrijfsnaam vastgelegd in het door het BIPT beheerde nummerregister.
Deze nummers zijn niet vanuit andere landen aankiesbaar. Het is een nationaal informatienummer, alleen bereikbaar in België.
0900-nummers bieden bovendien de optie om te 'naambellen'. Kies bijvoorbeeld voor een 0900 nummer waarin je bedrijfsnaam is verwerkt, zoals 0900-BELFABRIEK. De cijfers op je telefoontoestellen staan voor letters: 2=ABC, 3=DEF, 4=GHI ,5=JKL, 6=MNO, 7=PQRS, 8=TUV, 9=WXYZ.
De 0900 nummerhouder bepaalt wat het bellen naar een 0900 nummer kost. Er kan worden gekozen uit een tarief per minuut of een tarief per gesprek wat de beller betaalt. De telecom operators hebben hier maxima aan verbonden. Het tarief dient wel altijd aan de beller kenbaar te worden gemaakt.
De actuele maximumtarieven in België zijn:
0900 (algemene diensten): Maximum € 0,50 per minuut.
0901 (algemene diensten): Maximum € 0,50 per oproep.
0902 (algemene diensten): Maximum € 1,00 per minuut.
0903 (algemene diensten): Maximum € 1,50 per minuut.
0904 (algemene diensten): Maximum € 2,00 per minuut.
0905 (spelletjes/entertainment): Maximum € 2,00 per oproep.
0906 (volwassendiensten): Maximum € 1,00 per minuut.
0907 (volwassendiensten): Maximum € 2,00 per minuut.
0909 (algemene diensten): Maximum € 31,00 per oproep.
Het gekozen tarief wordt per minuut of per gesprek in rekening gebracht op de telefoonrekening van de beller.
Gesprekken naar 090x-nummers met een tarief per minuut worden automatisch na 10 minuten beëindigd.
Vrije 0900-nummers kunnen worden opgezocht en aangevraagd in onze nummershop. Wij verzorgen dan het verdere aansluit traject.
Een 0900-nummer wordt door ons op jouw bedrijfsnaam bij de BIPT vastgelegd. Zo ben je verzekerd dat het informatienummer van jou is en blijft.
Je ontvangt een schriftelijk eigendomsbewijs van de BIPT van je informatienummer, wij regelen dit verder voor jou.
Uiteraard houden we je op de hoogte van de status van je 0900 nummer.
Een 0900-nummer is een betaald servicenummer dat bedrijven en organisaties gebruiken om diensten aan te bieden, zoals klantenservice, helpdesks en informatievoorziening.
0900-nummers zijn virtuele telefoonnummers. Wij schakelen de gesprekken die binnenkomen op je nummer door naar je vaste telefoon of mobiele toestel.
De beller betaalt de gebruikelijke belkosten van het gesprek. Het bedrijf kan een bedrag per minuut of per gesprek rekenen, afhankelijk van de aanbieder.
De kosten verschillen per nummer en kunnen variëren van enkele centen tot meerdere euro’s per minuut of per gesprek. De tarieven moeten vooraf worden vermeld.
Ja, bij mobiel bellen kunnen de gesprekskosten hoger zijn dan vanaf een vaste lijn, afhankelijk van de provider en het abonnement.
0900-nummers zijn betaald en bedoeld voor serieuze informatie of commerciële diensten. Andere servicenummers zoals 0800 zijn gratis, terwijl 0906- en 0909-nummers vaak amusement of entertainment aanbieden.
Beide termen worden vaak door elkaar gebruikt en zijn gelijk aan elkaar. Afhankelijk van de geboden dienstverlening is het telefoonnummer een informatienummer (om informatie te bieden) of een servicenummer (voor services). Deze nummers kunnen gratis of betaald zijn.
Wij activeren alleen een 0900 nummer voor bedrijven: wij richten ons als telefoonmaatschappij op de zakelijke markt.
Geen Betaalgegevens nodig - Geen Verplichtingen.