Achetez directement en ligne vos propres numéros de téléphone professionnels

Belgique:0800-77 899
Pays-Bas:0800-235 3227
Intl:🌍 +31(0)85 400 5588
Tous les articles/Veiligheid en Gegevensbescherming

Vishing: Hoe Oplichting via de Telefoon Werkt en Wat te Doen

Telefonische oplichting gaat steeds verder. Waar phishing via e-mail al lang bekend is, groeit ook vishing— voice-phishing — als één van de favoriete methodes van cybercriminelen.

In deze blog leggen we uit wat vishing precies is, hoe je het herkent, welke risico’s het met zich meebrengt en hoe je jezelf en de organisatie beschermt. We zetten ook uiteen welke oplossingen Belfabriek biedt om telefoongebruik veiliger en betrouwbaarder te maken.

Wat is vishing en hoe werkt het?

Vishing staat voor voice-phishing. Het gaat hierbij om een vorm van fraude waarbij oplichters via de telefoon proberen gevoelige informatie los te krijgen van nietsvermoedende slachtoffers. Ze gebruiken social engineering-tactieken: het creëren van urgentie, vertrouwen wekken met valse informatie, zich als een bank voordoen, overheidsinstantie of incassobureau.

Belangrijke feitjes die je direct moet onthouden:

  • Fraudeurs telefoneren om persoonlijke informatie te ontfutselen. Geef geen informatie telefonisch door.

  • Oplichters hopen dat slachtoffers door druk en urgentie gevraagde informatie geven of geld overmaken.

  • Een echte bank zal nooit persoonlijke gegevens via de telefoon vragen.

  • Vishing kan leiden tot het stelen van creditcardgegevens.

  • Vishing kan gericht zijn op zowel individuen als organisaties.

Oplichters bellen vaak vanuit een vreemd of gemaskeerd nummer en oplichters blijven terugbellen, of gebruiken geavanceerde technieken zoals nummer-spoofing zodat het lijkt alsof het telefoontje van een bekende instantie komt. Soms spreken de oplichters (meestal) engels.

Hoe vishing herkennen?

Je kunt vishing herkennen aan verschillende signalen:

  • Onverwacht telefoontje met dringende boodschap over je bankrekening, online bankieraccount of vermeende fraude.

  • De beller vraagt persoonlijke informatie of financiële gegevens en dringt daarbij aan op onmiddellijke actie.

  • Je krijgt instructies om geld te sturen, codes te delen of software te downloaden.

  • Je ziet verwijzingen naar valse websites, of er worden misleidende links gestuurd die zogezegd afkomstig zijn van je bank of de nationale loterij.

  • Er wordt gevraagd om je computer te ontgrendelen of software te installeren; dit kan jouw computer blokkeren of malware binnenhalen.

Dergelijke oplichtingen kunnen ook via sociale media beginnen en zich later ontwikkelen tot vishing-aanvallen.

Praktische signalen

De beller zegt dat jouw online bankieraccount is geblokkeerd en moet worden geverifieerd, of dat je een vordering hebt van een zogenaamd justitieel incassobureau zoals “Trivion Incassobureau”, “Intrum Justitia”, of andere namen die worden gebruikt.

Wat te doen als je vishing vermoedt?

Als je een verdacht telefoontje krijgt, handel als volgt:

  • Meld verdachte oproepen bij de FOD Economie en meld eventuele verliezen bij de politie.

  • Om jezelf te beschermen tegen vishing, moet je nooit onbekende nummers terugbellen en altijd contact opnemen via officiële kanalen.

  • Beëindig het gesprek, bel zelf het officiële nummer van jouw bank (zoals dat op hun officiële website staat), en controleer jouw rekeningen. Doe geen betalingen en geef geen codes door.

  • Als je toch gegevens hebt gedeeld: neem onmiddellijk contact op met jouw bank en meld het bij de lokale politie of de federale politie.

Technische maatregelen

Naast alertheid kan men technische maatregelen nemen om de kans op vishing te verminderen:

  • Installeer en update beveiligingssoftware op je apparaten om jouw gegevens te beschermen tegen malware die via phishing-aanvallen kan worden binnengebracht.

  • Houd jouw browser up to date, open geen verdachte bijlagen en klik niet op dergelijke linken of misleidende links die in je mail staat of sms-berichten.

  • Controleer altijd of een site een beveiligde verbinding heeft (kijk naar de groengekleurde adresbalk of https). Een beveiligde site herken je aan het slotje en een correcte domeinnaam. Banken gebruiken altijd een beveiligde verbinding.

  • Gebruik sterke, unieke wachtwoorden en activeer waar mogelijk 2FA.

Vishing op organisaties: risico’s en training

Vishing kan gericht zijn op zowel individuen als organisaties. Bij bedrijven richten oplichters zich vaak op medewerkers met toegang tot klantgegevens of financiële systemen.

Simpele maatregelen zoals bewustwordingstraining, verificatieprotocollen voor geldtransfers en strikte procedures voor het delen van gevoelige informatie verminderen het risico. Laat medewerkers weten dat valse e-mails en sms berichten soms zogenaamd afkomstig zijn van collega’s of leveranciers.

Hoe Belfabriek helpt tegen vishing

Bij Belfabriek begrijpen we dat veilige, betrouwbare telefonie cruciaal is. Onze oplossingen helpen organisaties met:

Waarschuwingen en voorbeelden

Vishing gaat vaak gepaard met phishing mails of sms die zogenaamd afkomstig zijn van je bank, met valse webpagina’s en dergelijke linken die je naar een kopie van je bank sturen.

Oplichters spreken meestal Engels en kunnen ujevragen een speciaal telefoonnummer te bellen of een betaling te doen naar een online krediet-rekening.

Blijf kritisch en meld zaken

Vishing is een slimme, vaak gehaaid gebruikte vorm van oplichting. Wees kritisch bij elk onverwacht telefoontje dat om geld, codes of persoonlijke gegevens vraagt. Gebruik altijd de officiële kanalen van je bank of instelling en meld verdachte oproepen bij de FOD Economie.

Foire aux questions :

Voice phishing — oftewel vishing — is telefonische oplichting waarbij misbruik wordt gemaakt van spraakcommunicatie; vaak gaat het hierbij samen met phishing via e-mail of sms. Terwijl een phishing bericht vaak via e mails of via misleidende links werkt, gebruikt vishing de telefoon om persoonlijke data of financiële gegevens los te krijgen.

Soms gebruiken oplichters een valse website of sturen ze een e mail, zogezegd afkomstig van een bank of instantie, maar wordt soms vishing gebruikt in de vorm van een telefoontje om druk te zetten. Ze kunnen beweren dat je jouw online bankieraccount blokkeren moet of dat ze een probleem met je bankrekening vermoeden, zodat je in paniek handelt.

Open geen bijlagen en klik niet op links: open eventuele bijlagen en via misleidende links ontpoppen zich vaak tot toegangspoorten voor malware. Controleer altijd de afzender en zoek via een andere bron of de instelling waarvan het bericht zogenaamd komt echt is; ga niet rechtstreeks via de link naar de site waar de naam verstuurd is.

Oplichters doen zich vaak voor als banken, nationale loterijen, of zelfs als incassobureaus (bijv. Nederlands Centraal Justitieel Incassobureau). Ze hopen dat ongeruste slachtoffers direct reageren; meld zulke praktijken altijd bij de politie en ook eventueel melden via officiële kanalen.

Zorg dat je computer goed beveiligd is: update de software, gebruik een firewall en antivirus en controleer of een site een beveiligde verbinding heeft (https/slotje). Klik niet op links uit verdachte mails of sms, want anders riskeer je dat jouw e mailaccount of bankgegevens worden gestolen.

Onderneem onmiddellijk actie: contacteer je bank om je rekeningen te laten blokkeren en doe aangifte bij de lokale politie. Noteer alle details (wie belde, wat de oplichter kreeg en welke informatie je gaf) – meld verdachte afboekingen direct.

Professionele fraudeurs combineren vaak meerdere middelen: een phishing bericht in je inbox, een sms en vervolgens een telefoontje (vishing) die aandringen op directe actie. Soms noemen ze namen van echte organisaties of dreigen met juridische stappen; wees extra wantrouwig als men je vraagt gevoelige gegevens telefonisch te geven.

Pas d'engagement. Pas de carte requise. Tout est compris.

Remplissez le formulaire ci-dessous et votre service sera disponible dans les minutes qui suivent.

Clients satisfaits de Belfabriek :