Sluiten
Dé telefoonnummer maatschappij van België Bel gratis: phone  🇳🇱 0800-235 3227   0800-77 899 🇧🇪 0800-77 899

Op werkdagen van 9 tot 17

Toon alles

Zakelijke Telefonie Overzicht: Analoog, IP PBX of VoIP?

Geplaatst in Servicenummers

Er zijn verschillende manieren om uw bedrijf te voorzien van een telefoonsysteem. In dit artikel gaan we stap voor stap bespreken welke mogelijkheden er zijn en wat de verschillen tussen de opties zijn. Hierin beginnen we met de nog altijd meest gebruikte, meest bekende, maar ook meest achterhaalde optie, analoge telefonie.

Analoge telefonie

Traditioneel zijn telefoonlijnen analoog. Dit zijn de meest eenvoudige telefoonlijnen welke bestaan ​​uit koperdraad. Deze loopt van een lokaal telefoonbedrijf naar een specifieke locatie. De twee dienen met elkaar te zijn verbonden, omdat de telefoonaanbieder het bedrijf verbindt met het publieke netwerk zodat er kan worden gebeld en ontvangen. Dit wordt bereikt doordat spraak wordt omgezet in elektrische golven die zich via de telefoonlijn naar hun bestemming verplaatsen. Analoge telefonie staat bekend als betrouwbaar en over het algemeen van goede kwaliteit. Het grootste probleem met analoge telefonie zijn de kosten. Daarbij kan één lijn slechts één gesprek tegelijk voeren. Tenslotte zit u met analoge telefonie vast aan de locatie waarop deze wordt geïnstalleerd.

SIP Trunking en IP-PBX

Bij SIP Trunking worden spraak- en andere gegevens via internet digitaal verzonden. Vaste lijnen kunnen worden vervangen door internetconnectiviteit. Hierdoor worden de kosten van het het lokale telefoonbedrijf vermeden. Ook internationaal telefoneren wordt op deze manier een stuk voordeliger. U dient ervoor te zorgen dat u voldoende bandbreedte heeft om belverkeer af te kunnen handelen en de integriteit van uw netwerk te kunnen waarborgen door communicatie via het datanetwerk te optimaliseren.

IP-PBX, oftewel Intranet Private Branch eXchange, is een telefooncentrale welke het mogelijk maakt om verbindingen tussen analoge en VoIP toestellen te realiseren. IP-PBX maakt gebruik van SIP Trunking en kan zodoende contact leggen met VoIP toestellen, terwijl het via SIP Trunking de connectie maakt met analoge toestellen.

PBX biedt functies aan zoals een automatische telefoniste, voicemail, vergaderingen en doorverbinden zonder dat u alle benodigde apparatuur ter plaatse hoeft te bezitten en te onderhouden. Het is niet nodig om PBX-apparatuur aan te schaffen, te onderhouden of uit te breiden. Stroom voor de apparatuur is dus niet nodig. Bij problemen op het netwerk is uw PBX nog steeds actief omdat deze “in de cloud” wordt gehost.

Aanbieders vragen doorgaans een kleine opstartvergoeding, een aantal investeringskosten voor apparatuur en een maandelijks terugkerend bedrag. De prijs is afhankelijk van het aantal gebruikers, aanvullende functies en andere factoren.

VoIP (Voice over Internet Protocol)

VoIP-systemen gebruiken vaak apparatuur die vergelijkbaar is met PBX-systemen. Het zijn twee manieren om hetzelfde einddoel te bereiken: bellen en gebeld kunnen worden. PBX-systemen bestaan ​​al jaren en worden voornamelijk gebruikt door bedrijven die een speciaal telefoonnetwerk nodig hebben. VoIP is een meer recente ontwikkeling die internet gebruikt om te bellen. Houd bij het kiezen tussen de twee rekening met de voor- en nadelen van beide opties, waarvan de meeste grotendeels afhankelijk zijn van uw situatie en uw einddoel.

Het belangrijkste verschil tussen PBX en VoIP is de manier waarop ze gebruikers verbinden. Een PBX-systeem is in wezen een klein telefoonnetwerk dat gebruikmaakt van standaard telefoonlijnen voor inkomende en uitgaande gesprekken. Een typische opzet bevat een computer server, een handmatige besturingskaart en meerdere lijnen die verbinding maken met het openbare systeem. Deze lijnen maken verbinding met een intern schakelsysteem dat oproepen doorschakelt naar individuele telefoonlijnen door het hele bedrijf. Een VoIP-systeem is aanzienlijk minder ingewikkeld. Omdat het analoge spraak gegevens via internet overdraagt, is een internetverbinding en een computer of een IP-telefoon vereist.

Een ander belangrijk verschil tussen VoIP en PBX is de apparatuur die u kunt of dient te gebruiken om te bellen. Traditionele PBX-systemen gebruiken standaard analoge telefoonapparatuur: bekabelde of draadloze telefoons en eventueel een headset. VoIP-systemen hebben daarentegen meerdere opties. Voor een replicatie van de traditionele telefoon ervaring kunt u een IP-telefoon of een draadloze telefoon gebruiken om verbinding te maken met internet. Veel VoIP-services bevatten ook een software applicatie die rechtstreeks vanaf een computer of mobiel apparaat belt en gebeld wordt.

Gebruiksvriendelijke configuratie

Als het gaat om belfuncties, bieden VoIP-systemen meer configuratie-opties dan PBX-systemen. Omdat VoIP-systemen rechtstreeks vanaf een computer worden beheerd, zijn ze eenvoudig te programmeren en te herprogrammeren, zelfs als u geen kennis daarvan hebt. U kunt vanaf elke internetverbinding wijzigingen aanbrengen in een online opzet. Een VoIP-systeem kan worden ingesteld om oproepen door te schakelen naar meerdere nummers of een nummer op basis van specifieke omstandigheden. VoIP-systemen bieden ook omzetting van voicemail naar tekst.

Een PBX-systeem kan worden geconfigureerd om gesprekken door te sturen naar specifieke extensies of om alle gesprekken door te sturen naar een specifiek nummer, maar het mist de flexibiliteit van een VoIP-configuratie. Bovendien moeten wijzigingen worden aangebracht door een beheerder met diepgaande kennis van het systeem in plaats van door individuele gebruikers.

In een notendop de voordelen voor het kiezen van een cloud VOIP abonnement van Belfabriek:

- Alle nuttige (optionele) functies zoals call recording, keuzemenu en wachtrij zijn kosteloos inbegrepen.
- Gebruiksvriendelijke app voor zowel Android als iOS
- Géén nieuwe hardware of telefoons nodig
- Alle mogelijke mooie nummers gemakkelijk registreren: 0800/0900, 085/088, lokaal (010, 020), internationaal (o.a. Duitsland, België, Verenigde Staten).
- All-inclusive tarief van 45 Euro/maand, zonder addertjes onder het gras, bij bepaalde nummers zoals 085 gratis bellen onder fair use beleid.