Direct online uw eigen 0800 of 078 nummers registreren
      Bel ons gratis:
      0800-235 3227
      0800-77 899

      VoIP Telecom voor MKB: wat is er zoal mogelijk?

      Wat is VoIP telecom?

      VoIP telecom kan in een notendop omschreven worden als telefoneren over een internetverbinding. Steeds meer ondernemers stappen over van een telefooncentrale op locatie naar een zogenaamde hosted VOIP oplossing.

      De voornaamste redenen hiervoor zijn dat het goedkoper is en ook beduidend flexibeler is. De laatste jaren zijn we steeds meer gaan thuiswerken. Met een ouderwetse telefooncentrale is dit lastig m.b.t. telefonische bereikbaarheid. Maar met VoIP is het mogelijk om gesprekken door te schakelen bijv. naar een mobiel toestel. De telefooncentrale kun je als het ware overal mee naar toe nemen waar maar internet is. Ook in het buitenland, bijv. wanneer u op zakenreis bent. Technisch onderhoud wordt verzorgd door de VoIP provider. Daar heeft men ook geen omkijken meer naar. En hadden we al aangegeven dat het voordeliger is? Reden te over om over te stappen dus. Wanneer u voor zakelijk bellen via VoIP kiest, heeft u de keuze uit verschillende VoIP telefoonnummers. Welk nummer u kiest hangt af van hoe u het liefst wilt dat klanten u kunnen bereiken. Er zijn een aantal keuzes van belang om te bepalen welk type telefoonnummer het best bij u past. In dit artikel leggen we de verschillen tussen de diverse soorten VoIP telefoonnummers uit.

      Ook is het goed om te weten dat u gemakkelijk kunt verhuizen naar een VoIP telecom oplossing met uw huidige bestaande nummer. Nummerbehoud is geen probleem. In jargon noemen we dit ook wel nummer porteren. Uw klanten en overige relaties zullen dus niets merken van een eventuele overstap. Het enige dat zij wellicht zullen opmerken is dat u beter telefonisch bereikbaar bent, de kwaliteit van de lijn beter is, en het telefonisch contact dat zij met uw organisatie hebben algeheel een meer professionele indruk achterlaat.

      Voordelen van VoIP telecom op een rijtje

      • In principe kunt u een vrijwel ongelimiteerd aantal telefoongesprekken tegelijkertijd voeren. In principe hoeft uw organisatie nooit meer 'in gesprek' te zijn wanneer u voldoende telefonisch personeel in dienst heeft. De enige beperkende factor hier is bandbreedte. Maar in de praktijk zal deze nooit als beperkend ervaren worden. Anderzijds, limieten opgelegd door de VoIP provider. Let hier op bij het uitkiezen van een VoIP aanbieder.

      • Altijd bereikbaar ook bij internet en stroom storing. U dacht wellicht dat bij VoIP er geen telefonie mogelijk is bij dergelijke storingen. Niets is minder waar. In zo een geval kunnen binnenkomende oproepen bijv. met een druk op de knop doorgeschakeld worden naar een mobiele telefoon.

      • Minder kabels. Niemand vindt een wirwar aan kabels op kantoor fijn. Door uw telefonie te verplaatsen naar de cloud, creëert men op dit vlak ook 'rust'.

      • Thuiswerken was al een poos gestaag in opkomst. Maar is in stroomversnelling geraakt begin 2020 door de coronavirus pandemie. Veel organisatie moesten medewerkers noodgedwongen thuis laten werken. Dit bracht grote uitdagingen met zich mee voor bedrijven die nog werken met een fysieke telefooncentrale op kantoor. Zo niet voor ondernemingen die VoIP telecom al omarmt hadden. Met een druk op de knop konden zij werknemers vanuit huis zakelijke gesprekken laten voeren. Maar hoe weet je nu of een binnenkomende oproep zakelijk of persoonlijk is in dit scenario? Heel simpel, een vooraankondigingstoon is zonder extra kosten in te stellen via moderne VoIP telecom oplossingen zoals die van Belfabriek. Zo weten u werknemers precies of een binnenkomende oproep van zakelijke aard is, of wellicht man of vrouwlief die een vraag heeft over de boodschappen die nog gedaan moeten worden.

      Wat zijn de verschillende types VoIP telefoonnummers?

      Er is best wat keuzevrijheid wanneer het om de beschikbare types VoIP telefoonnummers gaat. We kunnen onderscheid maken tussen:

      • Regionale telefoonnummers

      • Internationale telefoonnummers

      • 0800-nummers

      • 078-nummers

      Lokaal of zelfs internationaal

      Wanneer uw bedrijf een sterk lokaal karakter heeft of wanneer u duidelijk de binding met een bepaalde regio wilt houden, kunt u kiezen voor een lokaal nummer zoals bijv. 02 of 03. Klanten die u bellen, zullen herkennen dat het telefoonnummer uit de buurt komt. Het kiezen van een lokaal nummer kan ook van pas komen wanneer u verhuist. Wellicht kennen veel klanten uw telefoonnummer al jaren en wanneer u de overstap naar VoIP maakt wilt u dat nummer behouden. Omdat de keuze voor een lokaal telefoonnummer mogelijk is via VoIP kan dat.

      Wanneer u juist niet lokaal, maar internationaal georiënteerd bent kan het zijn dat u voor klanten in bepaalde landen of buitenlandse regio’s naar een buitenlands telefoonnummer wilt verwijzen. Dat is voor diverse landen mogelijk, waaronder Duitsland, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

      Gratis bellen

      Het kan zijn dat u klanten helemaal niet wilt laten betalen voor een telefoongesprek. Wanneer u klanten een gratis telefoonnummer wilt bieden via VoIP, lijkt een 0800-nummer een logische keus. Hierbij is de situatie precies omgekeerd ten opzichte van een 0900-nummer. Bij een 0800-nummer betaalt de ontvanger namelijk de kosten, en zijn er voor de beller geen kosten aan het gesprek verbonden.

      Nationale 078 nummers

      Een 078 nummer is niet verbonden aan een specifieke Belgische stad of regio. Deze worden dus opgevat als nationale telefoonnummers en zijn algemeen bekend bij potentiële klanten van Brugge tot aan Luik.

      De bovenstaande afwegingen kunnen helpen bij het kiezen tussen de verschillende VoIP telefoonnummers. Als u er niet uit komt dan helpt de Belfabriek u graag.

      Alle toeters en bellen nu ook bereikbaar voor het kmo

      Wanneer u een grote organisatie belt, zoals bijv. een bank, dan vallen een aantal zaken op. Er kan sprake zijn van een welkomstboodschap, een keuzemenu, heel vaak hoort u ook iets onder het mom van "dit telefoongesprek kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden", er kan vervolgens een wachtrij zijn als het druk is. Tot voor kort leken dit soort functionaliteiten onbereikbaar voor zelfstandigen en kmo. Maar met de intrede van VoIP telecom diensten zijn deze nu ook toegankelijk geworden voor kleinere organisaties op toegankelijke en betaalbare wijze. Bij Belfabriek zijn al deze nuttige functies zelfs volledig onbeperkt inbegrepen. Voor een transparant tarief van 45 Euro per maand, kunt de professionaliteit, de bereikbaarheid van uw organisatie naar een hoger platform tillen.

      Gerelateerde artikelen:

      5 redenen voor ZZP’ers om een servicenummer te gebruiken (image)