Direct online uw eigen 0800 of 078 nummers registreren
      Bel ons gratis:
      0800-235 3227
      0800-77 899

      Gespreksopname | Op legale wijze kosteloos gesprekken opnemen

      Een telefonisch gesprek met een klant kan op allerlei manieren verlopen. Er zijn veel redenen waarom het soms prettig kan zijn om het gesprek terug te kunnen luisteren. Dankzij de gespreksopname functie voor VoIP is dat mogelijk.

      Wat is de gespreksopname functie en hoe werkt die?

      Het is geregeld te horen aan het begin van een telefoongesprek met een klantenservice: “Dit gesprek kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden…” Wanneer dit bericht te horen is, wordt er gebruik gemaakt van een gespreksopname functie. Maar wat is dat precies?

      Bij gespreksopname, ook wel call recording genoemd, wordt het telefoongesprek opgenomen. Waar dit soort opnames vroeger opgeslagen moesten worden op lokale servers, wat een vrij dure oplossing was, gaat dat bij de Belfabriek via de cloud. Er kan per gesprek gekozen worden of er gespreksopname plaatsvindt. Wanneer dat zo is wordt het gesprek opgenomen en in de cloud opgeslagen.

      Waarom het opnemen van een gesprek aan te raden is

      Er kunnen verschillende redenen zijn om een telefonisch gesprek op te nemen. Een veel voorkomende reden is de opname voor trainingsdoeleinden. Door het gesprek met de klant op te nemen kan er terug geluisterd worden en kan personeel op basis van deze opname getraind worden. Wat had er tijdens de call beter gekund, wat ging goed, wat zou er gedaan kunnen worden om de kwaliteit te verbeteren? Aan de hand van dit soort vragen kunnen de opnames een bijdrage leveren aan een betere dienstverlening.

      Er zijn echter ook situaties waarin het juridisch van belang kan zijn om het gesprek op te nemen. Bij het maken van afspraken of het aangaan van abonnementen via de telefoon, worden er mondelinge overeenkomsten gesloten. Om enige onduidelijkheid daarover in de toekomst te voorkomen en om juridisch bewijs te houden van de overeenkomst is het maken van een gespreksopname van belang.

      Toestemming vragen

      Het is toegestaan voor een bedrijf om het telefoongesprek met klanten op te nemen. Dat mag voor twee verschillende doeleinden: voor het vastleggen van een overeenkomst of voor trainingsdoeleinden. Het is belangrijk dat de klant vooraf op de hoogte wordt gesteld van het feit dat het telefoongesprek opgenomen kan worden. Voor welk doeleinde. En hoelang. Meer informatie daarover vindt u op de website van de gegevensbeschermingsautoriteit.

      Hoewel het telefoongesprek opgenomen en opgeslagen mag worden, mag deze niet zonder meer gedeeld worden met een andere partij of openbaar gemaakt worden.

      Gratis telefoongesprekken opnemen bij de Belfabriek

      Bij de Belfabriek kan gratis gebruik gemaakt worden van de opname functionaliteit voor VoIP gesprekken. Daarbij is het aantal opnames ongelimiteerd en worden de gesprekken één dag in de cloud bewaard. Gedurende deze tijd kunnen de gesprekken onbeperkt gedownload worden. Toch liever een langere bewaartijd? Dan zijn er tegen betaling nog twee premium pakketten beschikbaar, waarbij de bewaartijd van de opnames kan oplopen tot maar liefst één maand.

      Gerelateerde artikelen:

      5 redenen voor ZZP’ers om een servicenummer te gebruiken (image)