De 078/0800/lokale telefoonnummer maatschappij van België
Nationale nummers
Behalve domeinnamen, zien we de laatste jaren een nieuwe branding-trend: het gebruik van een naamnummer. Dit soort nummers wordt in het buitenland al jarenlang gebruikt. Zo is in Amerika allang geen reclame meer denkbaar zonder naamnummer. Maar nu lijkt ook ons land er aan toe.
In dit artikel willen wij het hebben over hoe ook jij een naamnummer kunt gebruiken binnen jouw marketingstrategie.
Een naamnummer is een gewoon telefoonnummer dat makkelijker te onthouden is, omdat we de cijfers omzetten naar letters en zo een woord of naam vormen. Wil je meer weten over hoe dit precies werkt, lees dan dit artikel.
Op deze manier is niet alleen jouw website makkelijk te onthouden, maar ook het telefoonnummer van bijvoorbeeld jouw klantenservice.
Behalve voor jouw merknaam, kun je een naamnummer ook gebruiken om duidelijk aan te geven welke dienst je via het nummer aanbiedt. Zo is het informatienummer van de supermarkt gigant Lidl bijvoorbeeld 0800-LIDLINFO.
Ook kan een servicenummer of bedrijfsnummer je helpen jouw slogan te versterken. Zo heeft Canon Nederland bijvoorbeeld gekozen voor 0800-CANON4U.
Dat naamnummers zeer effectief kunnen zijn, blijkt wel uit het voorbeeld van het Australische Motor Finance Wizard dat 1300-CARLOAN als naamnummer koos.
Voordelen van naamnummers zijn onder andere dat ze eenvoudig te onthouden zijn en de herkenbaarheid van een bedrijf vergroten.
Sinds het bedrijf dit nummer in haar reclame campagne gebruikt, is het aantal telefoongesprekken omhoog gegaan van 445 per maand, naar tussen de 7500 en de 10.000 per maand. Onderzoek toont aan dat deze verhoogde herkenbaarheid van naamnummers direct leidt tot meer telefoontjes en betere marketingresultaten.
Je hoeft natuurlijk niet per se jouw bedrijfsnaam te gebruiken voor je naamnummer. Je kunt ook gebruik maken van namen of creatieve alternatieven bij het kiezen van een naamnummer. Vind je een merknummer niet geschikt, dan zijn er genoeg alternatieven. Door in te haken op je slogan, door humor, rijm of een pakkende naam te gebruiken, zorg je ervoor dat jouw naamnummer goed blijft hangen.
Naamnummers worden op dezelfde manier geregistreerd als ‘gewone' servicenummers; namelijk op een “wie het eerst komt die het eerst maalt”-basis. Veel algemene termen als ‘loodgieter' en ‘stomerij' zijn inmiddels al als naamnummer geregistreerd.
Om te ontdekken of jouw naamnummer nog beschikbaar is, gaat u dan naar onze servicenummershop en typ het gewenste woord in. Binnen enkele seconden weet je of jouw naamnummer nog vrij is.
Let op: je betaalt hetzelfde voor de naamnummers als voor de ‘gewone' zakelijke servicenummers. Daarmee geniet je dus ook van dezelfde extra's zoals een voicemail per e-mail, een telefoonteam dashboard, uitgebreide statistieken en nog veel meer.
Een naamnummer vormt een innovatieve en effectieve manier van branding, vergelijkbaar met de impact die domeinnamen hadden bij de opkomst van het internet. Hierbij worden getallen omgezet in herkenbare woorden, zoals te zien is bij 0800-BELFABRIEK. Klanten onthouden dit soort telefoonnummers veel eerder. Dit verlaagt de drempel voor telefonisch contact.
De manier waarop cijfers worden omgezet naar letters van het alfabet, komt overeen met de cijfers op een toetsenbord, wat naambellen intuïtief en gebruiksvriendelijk maakt. In een tijdperk waarin mobiele telefonie dominant is, bieden naamnummers een onderscheidende manier om op te vallen en de merkbekendheid te vergroten.
In plaats van een cijferreeks in te voeren of te onthouden, wordt het gedeelte van het telefoonnummer achter het kengetal omgezet naar een woord, waarbij de getallen overeenkomen met letters op het telefoontoestel. Op de toetsen van de telefoon staan namelijk letters die gekoppeld zijn aan cijfers, waardoor je met de juiste toetsen een woord kunt vormen dat het nummer vertegenwoordigt. Zo verandert een nummer als 0800-252536 in 0800-CLUBEN. Dit systeem wordt al langer in landen als de VS gebruikt, maar wint ook in België aan populariteit omdat het telefoonnummer zo makkelijker te onthouden is.
Niet elk nummer is direct geschikt. Een naamnummer werkt het best wanneer de cijfers overeenkomen met een logisch en herkenbaar woord. Op een telefoontoestel staat elk getal gekoppeld aan een aantal letters, zodat je door slim gebruik te maken van letters en cijfers vaak met wat creativiteit een passend alternatief of getallennaam kunt vinden die aansluit bij jouw bedrijfsnaam of dienst.
Nee, in de registratie wordt alleen naar de cijfers gekeken. Spaties of leestekens zijn niet mogelijk. Je voert het woord in door op je telefoon de juiste toets in te drukken; elke letter van het woord komt overeen met een toets waarop die letter staat, zodat je de cijferreeks toetst die gekoppeld is aan het woord. De indeling en vormgeving van het naamnummer (bijvoorbeeld op jouw website of folder) kun je creatief inzetten om het woord duidelijk te maken.
Geen zorgen. Je kunt ook kiezen voor een nummer gebaseerd op je slogan, activiteit of een creatieve invalshoek. Bijvoorbeeld 0800-SPOEDKLUS of 078-MOVE4U. Zulke alternatieven zijn vaak minstens even effectief én makkelijker te onthouden voor je klanten. Dit soort naamnummers zijn vaak eenvoudiger te onthouden, omdat de omzetting van cijfers naar letters het communicatieproces eenvoudiger maakt.
Een naamnummer wordt in België net zoals een gewoon servicenummer toegekend op basis van volgorde van aanvraag. Via onze online servicenummer-check kun je meteen nagaan of je gewenste naam nog beschikbaar is. Typ je woord in en binnen enkele seconden zie je of je het kunt registreren.
Bij een naamnummer wordt het alfabet als volgt verdeeld: ABC (2), DEF (3), GHI (4), JKL (5), MNO (6), PQRS (7), TUV (8), WXYZ (9).
Geen Betaalgegevens nodig - Geen Verplichtingen.